Friday, January 21, 2011

its u,who i called 'UMI'


says: salam semua...mcm tittle kat atas tuu kan, entry kali ni cikserabai nk join kontez dari abg sudirman kite ni. die ade buat kontez suh citer pasal wanita yg berperanan penting dlm idup kita yg memikul gelaran ibu . entry ni kire dua cabang terus la.selain ntok sediakan entry khas pasai umi yg tersayang,sambil2 cikserabai join anugerah sudirman ni. ade orang yg suruh cikserabai join.dah lame.tapi disebabkan kekangan masa + demam, saat ni baru cikserabai dpt buat. tinggal brape minit je kot before duedate




yess.tu umi cikserabai. wanita yg mengandungkan,menyusukan.mendidik,membelai cikserabai sejak dari sebesar tapak tangan sehinggalah sekarang.sebenar nye cikserabai xterlampau rapat dgn umi berbanding adik-adik yg laen sebab cikserabai lebih rapat dgn nenek cikserabai,ibu kepada ayah cikserabai. cikserabai dari kecik duk ngan nenek cikserabai sebab mase tu umi cikserabai kerja,so cikserabai stay dgn nenek.tapi lepas umi dah xkerja,cikserabai stil nk duduk ngan nenek sebab dah selesa. tapi tu xbermaksud cikserabai xleh nk sediakan bingkisan untuk umi kan?. sebelom pergi lebih lanjut,cikserabai ingin berkongsi sedikit latar belakang umi. HAYATI BT MOHAMED,nama yg tertera di ic beliau dan dilahirkan pada 04 oktober 1965 di kota bharu,kelantan. beliau merupakan anak sulung dari sepuluh org adik beradik yg majoriti nya adalah lelaki. umi mmg seorang kakaq yg bertanggungjawab. segala tanggungjawab ibu nya*nenek cikserabai* dipikul nya setelah ibu kepada umi pergi menyahut seruan ilahi. dialah kakak.dialah ibu. cikserabai dapat lihat nilai tanggungjawab,kasih sayang yg diberikan untuk adik-adiknya .adik bongsu umi masih lagi bersekolah dan lebih muda dari cikserabai. dulu,mase kecik2,cikserabai pernah berperasaan iri hati bila lihat adik2 umi terutama yg kedua bongsu cukup manje dgn umi.sampai kan tidur di riba umi.sedang kan cikserabai xpernah wat mcm tuu.huh.sape xjeles kan........tapi tu mase kecik je kan.xberfikir dgn matang lagi. bagi cikserabai ,umi lah segala-galanya,tanpa umi,xkan wujudnya insan kerdil yg bernama siti nurhanani . terima kasih kerana bersusah payah membesar kan anakmu ini sehingga menjadi seperti hari ini.tidak dilupakan juga pada ayah cikserabai,HISHAMUDDIN BIN SALLEH.


-kenapa anda sayang mak anda?
haaruslah sayang. sape yg xsayang ibu kandung mereka kan? sekeras mana pun hati seseorang itu,bile persoalkan perihal ibu,mesti akan cair jugak kan.mesti menitis jugak kan air mata. sape xsayang insan yg telah bertarung nyawa untuk melahirkan kita selepas menngandungkan kita selama 9bulan 10hari. cikserabai syg umi sgt sebab beliaulah yg menjadi kekuatan cikserabai selama hayat ini.beliau memang tiada tandingan. lagipun cikserabai hanya ada satu je umi.bukan dua.dan bukan tiga.

-azam/ impian untuk mereka.
andai cikserabai sudah peroleh kejayaan nanti,cikserabai nak kongsikan dgn umi. andai senang nya hidup cikserabai nanti,cikserabai akan pastikan umi turut merasai kesenangan yg cikserabai kecapi. dan insyaALLAH,jika dimurah kan rezeki dan dimakbulkan tuhan,cikserabai nk menyahut seruan kaabah bersama-sama beliau.dan buat masa sekarang,cikserabai berazam untuk belajar bersungguh-sungguh untuk peroleh kejayaan dan kesenangan yg di impikan

-perkara nakal dibuat sehingga mak menangis
cikserabai rase banyak kot.errmm.cikserabai bukannya anak yg baek.selalu ingkar kata umi. cikserabai selalu bagi masalah.tapi alhamdulillah sekarang,cikserabai tidak senakal dulu. malah,mampu menjadi pendengar setia umi.tempat umi berkongsi rasa.
ermmm umi cikserabai tentu byk menangisi sikap anak nya ni. namun, umi susah untuk tunjuk kan kesedihan beliau. hanya menangis dlm hati . tapi pernah satu kali umi menangis di depan cikserabai dan disebab kan sikap cikserabai.kejadian tu berlaku masa cikserabai nak daftarkan diri ke USM . cikserabai tgk umi mcm moody je tyme tu. dgn cikserabai xbyk cakap. tapi dgn adik2 cikserabai dilayan pula. mmg cikserabai terasa . difikiran cikserabai mase tu,umi xbangga bila anak dia dpt masuk u. mentang-mentanglah cikserabai bukan anak kesayangan dia n paling xrapat dgn dia.*shit,bodoh gila pemikiran tyme tu*. lepas tu cikserabai tarik muka dengan umi. cikserabai pon buat2 moody depan umi n xlayan sgt dia. sampai la saat diorang semua dah nk blik,cikserabai menangis. ayah cikserabai plak gi marah2 umi sebab buat moody tyme tu n umi nanges. rupa-rupanya umi jadi mcm dingin sebab xrela nk tinggalkan cikserabai jauh2 di tempat orang . xrela nak berjauhan dgn anaknya . bila ingat balik tuduhan cikserabai tu,mmg rase nk lempang je diri sdiri.bongok kan?
walau apa-apa pun. u are da best mum. no word can describe you. umi mmg tabah.semua benda dia hadapi sendiri. xpernah mengharap belas kasihan orang. diuji sekuat mana pun,xpernah goyah. hati nya keras.buksn keras sebab degil. tapi keras dalam mengharungi pahit getir kehidupan.

YA ALLAH yg maha pemurah.maha pengampun lagi maha mengasihani.
ampunilah dosa-dosa hambamu ini.
dosa kedua orang tua ku.
kasihanilah mereka sebagai mana mereka kasihkan kami sejak dari kami kecil.
tempatkanlah mereka nanti dari kalangan orang-orang yg diredhai-MU.
berikanlah kesempatan untuk mereka merasai ganjaran mendidik aku sedari kecil.
sempatkanlah aku untuk membalas jasa kedua orang tua ku ini nanti.
AMIN



P/s: cikserabai rase tyme post entry ni mmg dah lepas duedate. dah masuk 21 januari dah. but i'll try submit. if dah xditerima, biarkanlah menjadi entry bingkisan ntok wanita yg disanjungi.





9 comments:

syafiq ariffin said...

terima kasih kerana menyahut cabaran disamping menzahirkan rasa kesyukuran kita terhadap org yg telah mengandung, melahir dan membesarkan kita dgn penuh kasih syg. ibu tiada tandingannya di dunia ni. semoga berjaya utk kontes ni.

sudirman said...

terima kasih join contest..semoga anda terus2 menyanyangi mak anda yer...

gnesop.com said...

semoga kita akan sentiasa menyayangi kedua ibubapa kita..

fiq said...

alololo.. demam lg ke skrg ni?

n u r k i m a said...

i love my parents!!

cikserabai said...

@syafiq: tqvm..xoxo

cikserabai said...

@fiq: dah sehat....hepi2...

cikserabai said...

@fiq: dah sehat....hepi2...

cikserabai said...

@nurkema: huhuhu.none other can replace them in our heart

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...