Friday, May 28, 2010

dapat kerja b4 grad

GOAL KITA DAPAT KERJA TETAP SEBELUM GRAD!
Langkah-langkah yang mungkin membantu :
  1. Cari kerja di jobsmalaysia.gov.my / apa-apa yang sama waktu dengannya.
  2. Jangan lupa sentiasa perkemaskan resume anda. Jangan biarkan resume anda membosankan dan biasa. Kita kena jadi lain dari yang lain. Dengan cara membandingkan resume-resume kawan-kawan anda juga dapat membantu.
  3. Sementara tak dapat kerja tetap(berdasarkan kelayakan). Kita cari juga kerja sementara tapi ambil sebagai ‘full time’ supaya gaji mashuk! Insyallah lebih kurang RM1000 ada dalam poket setiap bulan.
  4. Kepada sesiapa yang minta berniaga dan pandai mencari/ membuat jalan-jalan untuk cari duit. Anda memang gifted! Anda boleh berniaga di masa lapang.
  5. Berbalik kepada langkah 3, walaupun anda rasa sudah selesa dengan kerja tu- gaji boleh tahan, duduk dalam air-cond, suasana pun best. Eit, jangan cepat berpuas hati. Jangan lupa matlamat asal pula ya.
  6. Kalau tak nak kerja sementara pun takpe, anda masih boleh tambah ilmu dalam kelas bahasa Inggeris, kelas memasak, kelas memandu dan sebagainya.
  7. Jangan lupa ibadah juga ya! Ingatlah jika kita permudahkan urusan orang lain, maka Allah juga akan permudahkan urusan kita.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...